Sophiahemmet använder ett elektroniskt avvikelsesystem där alla medarbetare kan rapportera in direkt via Intranätet. Vårdgivare och hyresgäster rapporterar in i systemet via denna e-tjänst, grön knapp.
För att kunna anmäla ditt ärende via vår e-tjänst behöver du e-legitimation/BankID/Mobilt BankID.
Använd blå knapp för den "gamla" manuella blanketten om du inte har tillgång till e-legitimation/BankID/Mobilt BankID.
På Sophiahemmet ska all form av avvikelser/incidenter rapporteras som inte stämmer med normal rutin och förväntad vårdförlopp. Avvikelsen kan vara vård-, arbetsmiljö- miljö- eller driftrelaterad. Rutiner för avvikelsehantering är ett krav enligt SOSFS 2011:9 samt ISO 9001:2015 och ISO 14001:2015, inom vilka båda Sophiahemmet sjukhus är certifierat.
En avvikelse är en negativ händelse t ex händelse som medfört skada/vårdskada eller tillbud (händelse som kunnat medföra skada/vårdskada). Risk innebär möjligheten att en negativ händelse ska/kan inträffa. I ackrediteringsreglerna framgår det att vårdgivare ska rapportera till Sophiahemmet:
- Patientsäkerhetsavvikelser där patient har skadats allvarligt och/eller risk för allvarlig skada har uppkommit
- Betydande miljöavvikelser