Klagomål och synpunkter
Den här tjänsten kräver inloggningDenna e-tjänst är till för dig som vill framföra klagomål eller synpunkter på vården vid Sophiahemmet.
Om något gått fel eller har kunnat gått fel i vården är alla vårdgivare skyldiga att utreda vad som har hänt och att vidta åtgärder för att det inte ska inträffa igen. Dina klagomål eller synpunkter bidrar också till förbättringar av vården på Sophiahemmet. För att kunna använda denna e-tjänst behöver du logga in med BankID/Mobilt BankID och för att kunna behandla ditt ärende godkänner du att Sophiahemmet lagrar dina personuppgifter. Denna tjänst uppfyller alla lagenliga krav på säker överföring och signering.
I första hand ska du kontakta den aktuella mottagningen/vårdinrättningen som du har synpunkter och klagomål på.
- gäller ärendet en av Sophiahemmets egna verksamheter; Försäkringsmottagningen, Husläkarmottagningen, Hälsocentralen eller Sophiahemmets vårdenhet (avd 2 + 3) använd denna e-tjänst
- gäller ärendet en annan vårdgivare på Sophiahemmet; tillskriv vårdgivarens verksamhetschef, se vårdgivare på Sophiahemmet.
I andra hand kan du vända dig till Sophiahemmets chefläkare genom denna e-tjänst
Andra instanser för synpunkter och klagomål på vården
Patientnämnden tar emot klagomål från patienter och anhöriga om brister i regionfinansierad vård. De utreder inte själva men hjälper patienten med dialog och vägledning.
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) hanterar allvarligare klagomål som rör patientsäkerhet och kvalitet i vården. Vårdgivare har en anmälningsskyldighet att själva rapportera allvarliga händelser, en Lex Maria-anmälan. Patienter och anhöriga kan också vända sig till IVO, men de måste först ha anmält sitt ärende till berörd vårdgivare.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Hälsotillstånd
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i e-tjänsten. Inloggning med BankID krävs för både rapportör och handläggare, för en säker hantering och handläggare styrs av behörighet.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- Berättigat intresse för behandlingen väger tyngre än den registrerades intresse av skydd mot kränkning av den personliga integriteten.
Lagringstid
- 3 år
Lagkrav
SFS 2017:30 Hälso- och sjukvårdslagen
HSLF-FS 2017:41 Om anmälan om händelser som medfört eller kunnat medföra en allvarlig skada
HSLF-FS 2017:40 Vårdgivarens systematiska patientsäkerhetsarbete
SOSFS 2011:9 Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten, IMY (fd Datainspektionen). Besök myndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Patientsäkerhets- och utvecklingsavdelning
08-4062000
Följande behövs för e-tjänsten
- BankID
- Mobilt BankID
- *Inloggning med SITHS-kort EJ möjlig*
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Vänd dig i första hand till de som vårdat dig
- Gäller anmälan dig?
- Kontaktuppgifter
- Vad har hänt och när hände det?
- Skicka in